2011. január 10., hétfő

Borscs (orosz céklaleves)

Ezt, az istenien finom levest, először sajtkukac blogjában pillantottam meg, a levesről készített fénykép megragadta a fantáziámat. A család nagy előítéletekkel viseltetett a borsccsal szemben, mivel a céklát mi eddig csak savanyúságként ismertük, de meggyőztem őket. Azóta már többször elkészítettem, és mindenkinek ízlett.
Sajtkukac receptjén picit változtattam, de inkább csak a mennyiségeket illetően.
Hozzávalók:
  • 500 g marhahús
  • 6 - 8 sárgarépa
  • 3 - 4 petrezselyem
  • 1 kisebb cékla
  • 1 fél fej káposzta
  • 1 fej vöröshagyma
  • 2 evőkanál paradicsomlé
  • 1 evőkanál cukor
  • 1 evőkanál ecet (ha van lehet fűszerecet is: leostyán-, tárkonyecet)
  • 2 - 3 babérlevél
  • bors 
  • tejföl
Elkészítés:
Egy kb. 3 litres fazékban szeletekre vágva, sóval megfőzöm a húst. Amikor főni kezd a habját leszedem. A hagymát felaprítom, a sárgarépát, a petrezselymet, a káposztát, a céklát hosszúkás, vékony csíkokra vágom. Egy másik fazékban olajon megpirítom a hagymát, majd hozzáteszem a céklát, a paradicsomlét, a cukrot, az ecetet, és a sót. Mindezt összekavarom és fél órát lefödve párolom. Ha nem ereszt elég  levet, akkor kevés vizet is öntök alája, nehogy odasüljön. Fél óra után hozzáadom a többi zöldséget, és felöntöm a leszűrt húslével. Ha sótlan utánasózok, és beledobom a babérleveleket. Így főzöm tovább amíg a zöldségek megpuhulnak. Amikor a zöldségek már majdnem puhák a kockákra vágott húst is hozzáteszem, megborsozom. Forrón, tejföllel, csípőspaprikával tálalom.



2 megjegyzés:

Seafalcon írta...

Ez is finom!
Nekem nem elég piros, a lengyel, mint láttad az. Viszont az ukrán szakács valami hasonlót adott elénk, amikor ő készítette!

Kati írta...

Seafalcon, biztos, hogy a tiedben erőteljesebb a cékla íze, nekünk ez nagyon bejött, bár a család nagy fenntartásokkal,volt még ezzel szemben is, de aztán nagyon ízlett nekik. Én és a párom pedig bevettük a sokszor készülő menübe.