2011. december 18., vasárnap

Torokpecsenye

A torokpecsenye nálunk a disznótor fénypontja, amelynek kész kell lennie amire a disznó felbontása megtörténik. Ezért, már a disznó felbontásának kezdetén a hentes átadja a háziasszonynak a torokpecsenyébe való húst. Természetesaen nálunkfele csakis puliszkával, és savanyúuborkával, céklával vagy sóskáposzta cikával szolgálják fől, előbb a hentesnek és a segédeinek, majd a családnak. Sőt falun mai napig a disznófogókat, a szomszédokat is meghívják a disznótorba.
 Múlt héten a szüleimnél is disznóvágás volt, megmondom őszintén ezt a torokpecsenyét anyum és nagynéném készítették, mert többen már nem fértünk a kályha közelébe:)
A torokpecsenyének van még egy jellegzetessége, hogy régifajta vaslábosban elkészítve lesz a legízletesebb, erre esküszik nagymamám, anyum, nagynéném is.



Hozzávalók:
  • kövéres disznóhús(a disznó nyaki részéből)
  • bors
  • fokhagyma
  • bor
  • pici víz
Elkészítés:
A húst kisebb kockákra vágjuk, beletesszük a vasfazékba, sózzuk, borsozzuk, és kevés vizet loccsintva alája fedő alatt, lassú tüzön puhára pároljuk. Ekkor tesszük bele a fokhagymát is, de ez nálunk kimarad, mert a család nincs oda a fokhagymáért, édesapám egyáltalán nem szereti az ételekben:) Amikor a hús megpuhult és már pirulni kezd meglocsoljuk egy kevés borral, és szép pirosra sütjük.

17 megjegyzés:

Éva írta...

Nagyon guszta és jó szokás nagyon finom lehet! Próbáltam rájönni hogy itt nálunk melyik hasonlít legjobban ehhez a húshoz? Már a kifejezés is érdekes, a disznó vágáskor toroskáposztát szoktak csinálni és az hússal készítik. A sülthúshoz pedig nálunk szoktam bőven fokhagymát tenni. (Most csak hangosan gondolkodtam!):-))

boglarka írta...

Ez nagyoooon finom,nem a fűszerezés a lényeg hanem a friss hús, még melegen tesszük sülni és a vaslábosban a saját zsírjában sül.

sedith írta...

Még mocskospecsenyének is szokták hívni egyes helyeken éppen azért, mert a friss, meleg, természetesen meg nem mosott húsból készül.:)
Én nem rajongok érte, sőt, mert nagyon zsíros, de egyszer egy évben azért megeszem. Jaj, nálunk a káposztalé az elmaradhatatlan mellőle.:)

Panna írta...

Anyukámék is szoktak ilyet sütni, nálunk ez és a sült máj a reggeli disznóvágáskor :)

Elisabeth írta...

Hú de finom ez a pecsenye, a friss diszóvágás után!...csorog a nyálam, de nem szégyelem magam, ha, ha!

Annamari írta...

Gyerekkoromban ezt szerettem a disznóvágásból, meg az esti sült kolbászt :) de ezeket nagyon!

Adél írta...

Jó olvasni nálad olyan dolgokat,amiket gyerekkoromban ugyan úgy láttam elkészíteni,mint pl. ez is: vaslábosban sült friss disznóhús,szigorúan puliszkával és káposztával :) Imádom ezeket a hagyományokat, szokásokat!!

María írta...

Igazán ízes étel ízes leírásban!! Jó olvasni is, hát még megenni milyen jó lehetett!! (Bár én inkább kenyeret ennék mellé, ha ilyen finom hús kerülne a tányéromba - bocsi)

Reka írta...

Imadom, nagyon-nagyon szeretem, nagymamameknal is igy keszul, erclabasban.

trollanyu írta...

Nálunk is mindig volt disznóvágás, mikor gyerek voltam, ettünk mi is ilyet. Igaz nem torokpecsenyének hívjuk és nem puliszkával esszük. De szívesen megkóstolnám, mert szeretem a puliszát.

Nelli írta...

A férjemnek nagyon ízlene.Én nem annyira szeretem a zsírosabb húsokat, de azért megkóstolni biztosan megkóstolnám.Viszont a fokhagyma az elmaradhatatlan nálunk.:-)

Roza írta...

Ezt a pecsenyét annak idején mi is mindig elkészítettük disznóvágáskor!:) Szinte érzem az illatát!:)

Katalin írta...

Kedves Kati, boldog karácsonyt kívánok Neked és családodnak!

Ottis írta...

Nálunk mocskos tokánynak hívják :)
Békés, Boldog Karácsonyt kívánok neked!

Emi írta...

Nagyon boldog, békés, finomságokkal tele Karácsonyt kívánok!

Éva írta...

Boldog békés Karácsonyi ünnepeket kívánok Neked és szeretteidnek!

Aniko írta...

Szia!
Ha ven kedved nèzz be hozzàm : ajàndèkozàsi jàtèkot inditottam az olvasòimnak!
Ki tudja hàtha te leszel a nyertes!

http://paprikapaprika.blogspot.com/2011/12/il-giveaway-della-befana-epiphany.html

Kellemes Karàcsonyi unnepeket kivànok neked ès
a csalàdodnak!
Szia
Aniko

Ciao
Aniko